Het repertoire van de academie

Het repertoire van de academie

18-Dec-2018

Hans Steketee

Ruim twaalf geleden ziet Bas de Vroome een droom werkelijkheid worden: de orgelwerken van Hugo Distler opnemen. Al jaren vindt hij dat de muziek van deze jong gestorven Duitse musicus en componist meer aandacht verdient. In een gelimiteerde editie van twee cd's en een bijbehorend boek wordt muziek en leven van Distler gepubliceerd. En nu staan de '30 Spielstücke für die Kleinorgel' voor het eerst op de repertoirelijst van de Alkmaarse orgelacademie.
Distler componeert deze stukken als hij vlak voor de Tweede Wereldoorlog in Stuttgart woont. Met een voorschot van zijn uitgever Bärenreiter en de verkoopopbrengst van zijn klavecimbel kan hij de orgelmaker Paul Ott een nieuw huisorgel laten bouwen. Met dit 'Orgelbewegungs' instrument en de Spielstücke wil Distler het orgel weer als huisinstrument onder de aandacht van het publiek brengen. Distler-specialist Bas de Vroome kan alles vertellen over deze heldere contrapuntische miniaturen, die op de orgels van Alkmaar zo prachtig klinken.

Bijzonder is ook het Camphuysen Manuscript dat door Frank van Wijk en Pieter van Dijk voor het eerst integraal is uitgegeven bij ECHOM. De uitgave bevat het originele notenbeeld en een transcriptie. Dit manuscript met 36 anonieme werken voor klavier met prachtige 'Hollandsche melodieën', Daphne is er een van - bevindt zich in de Utrechtse Universiteitsbibliotheek. Het komt uit de nalatenschap van Bachkenner Hans Brandts Buys (1905-1959), wiens vader het had verworven voor zijn privémuziekbibliotheek. Pieter en Frank hebben de achtergronden van dit manuscript helemaal uitgezocht. De uitgelezen kans om alle connotaties uit de eerste hand te vernemen.

Op 2 december 1717 wordt Johann Sebastian Bach vrijgelaten uit de gevangenis in Weimar. Hij heeft daar dan een maand gezeten, veroordeeld omdat zijn vervroegde ontslagaanvraag door zijn drift wat uit de hand gelopen schijnt. Dit dramatische slot van zijn periode aan het hof van Weimar zal hem lang bijgebleven zijn. Is mede om die reden zijn groots in Weimar begonnen project, het Orgel-Büchlein niet voltooid? Driekwart van het hiervoor bestemde album blijft leeg. Maar wat maakt het uit? Wat hij er wel in heeft geschreven, gebruikt hij als lesmateriaal. Dus waarom deze geweldige composities ook nu niet gebruiken tijdens de Alkmaarse orgelacademie? Musici als Bernard Foccroulle (België), Martin Böcker (Duitsland), Krzysztof Urbaniak (Polen) en Wolfgang Zerer (Duitsland) weten hier wel raad mee.